همیشه وقتی صحبت از کار و کیفیت محصول میشود، یاد ژاپنیها میافتیم؛ آنها سختکوشند و جنس کالاهایشان نیز عالی است. اما دلیل سختکوشی ژاپنیها و کیفیت محصولاتشان چه میتواند باشد؟
تئوری «زد» (Z) یکی از روشهای متنوع ایجاد انگیزه در کارمندان است. در این روش با ایجاد امنیت شغلی و بهبود کیفیت زندگی کارمندان، چه در ساعات اداری و چه پس از آن، میزان اعتماد کارمندان به شرکت افزایش مییابد و در نتیجه بازدهی شرکت بیشتر میشود. به همین جهت در این مقاله، اساس تئوری «زد» یا همان اصول مدیریت ژاپنی مورد بررسی قرار میگیرد.
درک درست روابط انسانی، کلید مدیریت در محیط کار است. مدیران و کارمندان تنها در صورتی میتوانند به عنوان واحدی موفق و دارای بازدهی بالا در کنار هم کار کنند که کارمندان بدانند در کلیت سیستم مدیریت چه جایگاهی دارند، و ناظران و مدیران نیز بدانند با استفاده از شیوهی مدیریتی مناسب میتوانند وضعیت کار را اصلاح کنند و به حمایت از کارمندان بپردازند تا میزان بهرهوری را به حداکثر برسانند. علاوه بر این مدیران میتوانند به ارزیابی محیط کار، و نیز ویژگیهای اصلی حرفه بپردازند تا بتوانند دربارهی مدیریت و شیوهی برخورد با کارمندان تصمیم بگیرند.
علاوه بر درک روابط انسانی و تأثیر آن بر عملکرد کارمندان، مدیر باید به شرایط محیط کار، رفتارها و عوامل انگیزهدهنده و مؤثر بر کارمندان نیز واکنش نشان دهد. به این ترتیب میتواند تصمیم بگیرد برای بهینهسازی محیط کار باید چه اقداماتی صورت گیرد و به کارمندان کمک کند به حداکثر بازدهی ممکن برسند