و از داستان یوسف و برادرانش به بهترین قصه ها تعبیر فرموده و (نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَاَحْسَنَ الْقَصَصِ) (4) آنگاه در آخر سوره مى فرماید:((هر آینه در سرگذشت ایشانعبرتى است براى خداوندان خرد)).
(لَقَدْ کانَ فى قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِاُولىِ اْلاَلْبابِ) (5) یعنى هر عاقلى از سرگذشتایشان اندرز مى گیرد و از نکات اخلاقى و نتیجهاعمال و پاداش نیکى و بدى در دار دنیا به خود مى آید و راه را از چاه تمیز و صواب رابر خطا ترجیح مى دهد.
در جاهاى مکرر از پیغمبران گذشته و حالاتشان از بردبارى در سختیها و مصیبتها وفداکارى در راه رسیدن به مرام و مقصد و پایدارى و ثبات قدم در راه هدف ، داد سخن راداده است .
بلکه بیشتر حکمتها و اندرزها را ضمن داستان بیان مى فرماید؛ مثلا دستورالعملهاى عالىاخلاقى را - که راه رسیدن به کمال انسانیت است - ازقول ((لقمان حکیم )) ضمن وصیت به فرزندش بیان مى فرماید. (6)
و یا رازهاى آفرینش و حکمتهاى امور تکوینى را ضمن داستان ((موسى و خضر)) یادآور مىشود. و نظایر آن از آثار صدقه و انفاق در راه (7) خدا را به بهترین بیان ضمن قصههاى گوناگون مى رساند.
از جمله چیزهایى که سبب تاءلیف این کتاب شده - چنانچه مؤ لف محترم در مقدمه مختصرخود اشاره فرموده - اندزر گرفتن خوانندگان از سرگذشت دیگران است که هر داستانىبهره اى وافر و نتیجه اخلاقى فوق العاده اى دارد که اثر همان توجه طبع انسانى بهداستان دیگران است که این نتیجه از این راه بهترحاصل مى شود و به اصطلاح موعظه ضمن قصه بیشتر اثر مى کند، مخصوصا اگرقصه حقیقى و راستى باشد.
ایمان به غیب
موضوع دیگرى که قابل دقت بیشترى است ، این است که اساس دین مقدس اسلام بر عقیدهبه مبداء و معاد و سایر امورى است که از حواس بشرى برکنار و به اصطلاح ، ((غیب ))است ، هرچه امور ماوراى حس را شخص بیشتر باور داشته باشد، ایمانش قویتر و به مقامقرب پروردگار، نزدیکتر است .
یکى از بهترین راههایى که ایمان به غیب را طبعا زیاد مى کند خوابهاى درستى است کهبه واسطه اتصال نفس انسانى به عالم ماوراى حس امور پنهانى را درک مى نماید و شاهدصدقى هم در خارج دارد که خیال محض نبوده بلکه آنچه را در خواب دیده مربوط به عالمغیب است .
کسانى که رؤ یاى صادقه دارند، ایمان بیشترى به غیب پیدا مى کنند و کسانى که مىشنوند و باور مى دارند، ایمان به غیبشان زیادتر مى شود.
از این نظر که این کتاب مشتمل بر رؤ یاهاى صادقه و شواهد صدق خارجى آن است نیز درخور توجه و قابل استفاده است که خوانندگان با خواندن رؤ یاهاى درستى که مربوطبه زمان حاضر است و در هیچ کتابى نیست و کسانى که خواب دیده اند از خوبان دورهحاضر و بحمد الله بیشترشان در قید حیاتند و آنهائى که از نزدیک با ایشان مربوطندمى دانند که اهل کلک و دروغ نیستند.
بنابراین ، خواننده بهتر مى فهمد که به راستى عالم دیگرى فوق عالم ماده و طبیعت استتا برسد به اعتقاد به معاد و غیره . لذا این کتاب از نظر تقویت عقاید اسلامى و ایمانبه عالم غیب و ماوراى ماده ، فوق العاده مفید است .